...در حال بارگذاری

شیراز، معدل غربی، حدفاصل فلسطین و هفت تیر قبل از مدرسه دکتر حسابی پلاک 180

نشانی آزمایشگاه روی نقشه

پرولاکتین

پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز تولید میشود و در رشد سینه و تولید شیر مادر در زنان یا هر کسی که تخمدان دارد نقش دارد. عملکرد این هورمون در مردان یا هر فردی که بیضه دارد، مشخص نیست.

هدف از آزمایش پرولاکتین اندازه‌گیری سطح پرولاکتین در خون است. این آزمایش به پزشک کمک میکند تا بیماران مبتلا به نوعی تومور هیپوفیز به نام پرولاکتینوما را تحت نظر بگیرد.

چه زمانی باید آزمایش پرولاکتین بدهیم؟

آزمایش پرولاکتین معمولا برای بیمارانی که دارای علائم هشداردهنده افزایش سطح پرولاکتین باشند، تجویز میشود. افزایش پرولاکتین میتواند در عملکرد تخمدان‌ها و بیضه‌ها اختلال ایجاد کرده و علائم زیر را شامل میشود:

ناباروری

تغییر در میل جنسی

تولید شیر که به بارداری یا زایمان ربطی ندارد

اختلال در نعوظ

سیکلهای قاعدگی نامنظم

درد سینه در زنان

بزرگ شدن سینه در مردان

سردرد

تغییر در بینایی

قبل از آزمایش پرولاکتین جه مواردی را رعایت کنیم؟

قبل از انجام آزمایش پرولاکتین نیازی به آمادگی خاصی نیست. برای بهترین نتیجه، معمولا آزمایش 3 تا 4 ساعت پس از بیدار شدن در صبح گرفته میشود.

در شرایطی ممکن است از شما خواسته شود قبل از اندازه گیری سطح پرولاکتین ناشتا باشد. به این معنی که نباید غذا بخورید و باید 9 تا 12 ساعت قبل از آزمایش فقط آب بنوشید.

برخی از عوامل میتوانند بر نتایج آزمایش پرولاکتین تاثیر بگذارند، از جمله سطح استرس، ورزش شدید، معاینه پستان، تحریک نوک پستان، وعده‌های غذایی حاوی پروتئین بالا و استفاده از برخی داروها.

سخن پایانی

افزایش سطح پرولاکتین میتواند نشانه‌ای از انواع بیماری‌ها باشد. اگر سطح غیرطبیعی پرولاکتین در خون دارید، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را برای شناسایی علت آن پیشنهاد کند.